Σημαντική ημέρα ξημέρωσε για την Θεσσαλονίκη, καθώς σήμερα (30/11/2024) το μεσημέρι στις 12:00 θα πραγματοποιηθεί η τελετή έναρξης λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Στην εκδήλωση θα παρευρεθεί η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, ενώ ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα εκφωνήσει ομιλία, σηματοδοτώντας την έναρξη μιας νέας εποχής για τις δημόσιες συγκοινωνίες της πόλης.
Η παράδοση του έργου στο κοινό θα γίνει στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, όπου βρίσκεται το υπερσύγχρονο κέντρο ελέγχου λειτουργίας και ασφάλειας του Μετρό.
Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της τελετής, οι πύλες του Μετρό θα ανοίξουν για τους πολίτες, οι οποίοι θα μπορούν να χρησιμοποιούν δωρεάν τις γραμμές έως και την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου. Από την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου θα τεθεί σε ισχύ το νέο, μειωμένο εισιτήριο, με κόστος 0,60 ευρώ, το οποίο θα ισχύει τόσο για το Μετρό όσο και για τα αστικά λεωφορεία. Παράλληλα, η τιμή της μηνιαίας κάρτας διαδρομών θα ανέρχεται στα 16 ευρώ.
Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης
Η βασική γραμμή του Μετρό, μήκους 9,6 χιλιομέτρων, εκτείνεται από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι την Νέα Ελβετία, περιλαμβάνοντας 13 σταθμούς. Οι δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς διασφαλίζουν ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στις μετακινήσεις, με ολόκληρη τη διαδρομή να διαρκεί μόλις 17 λεπτά.
Το έργο είναι σχεδιασμένο να εξυπηρετεί έως και 250.000 επιβάτες ημερησίως, ενισχύοντας τις δημόσιες συγκοινωνίες της πόλης και μειώνοντας τη συμφόρηση στο κέντρο.
Οι συρμοί του Μετρό είναι 18 στο σύνολο, τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι και υπερ-αυτόματοι, καθώς κινούνται χωρίς οδηγό. Ωστόσο, για λόγους ασφαλείας, κάθε συρμός θα συνοδεύεται από συνοδό, ενώ οι σταθμοί διαθέτουν αυτόματες θύρες που εγγυώνται ασφαλή πρόσβαση.
Η επέκταση
Το επόμενο μεγάλο ορόσημο του έργου θα είναι η παράδοση της επέκτασης προς την Καλαμαριά στα τέλη του 2025, με την προσθήκη πέντε επιπλέον σταθμών. Παράλληλα, έχουν ήδη ξεκινήσει οι σχεδιασμοί για επεκτάσεις προς τις δυτικές και βόρειες συνοικίες της Θεσσαλονίκης, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα σε ολόκληρη την πόλη.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα έργο-ορόσημο για τη συμπρωτεύουσα, που αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων, να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των επισκεπτών της και να αναδείξει την πόλη σε κόμβο σύγχρονων υποδομών.
Πώς θα λειτουργεί το μετρό της Θεσσαλονίκης
Το υπόγειο ταξίδι με το μετρό της Θεσσαλονίκης, από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, δηλαδή από τη Νέα Ελβετία μέχρι και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, θα διαρκεί 17 λεπτά μαζί με τις 13 στάσεις για να διασχίσει τα 9,8 χλμ. της διαδρομής, με τη μέση ωριαία ταχύτητα του κάθε συρμού θα είναι 40 χλμ./ώρα και μέγιστη τα 80 χλμ./ώρα.
Η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση στο μετρό Θεσσαλονίκης θα ανέρχεται σε περίπου 254.000 επιβάτες, με μεταφορική ικανότητα 18.000 επιβατών ανά ώρα και ανά κατεύθυνση, ενώ με την ενσωμάτωση της επέκτασης προς Καλαμαριά σε ένα χρόνο θα προστεθούν άλλοι 78.000 με 80.000 επιβάτες ημερησίως.
Η χρονική απόσταση μεταξύ των 18 συρμών που θα κινούνται στη γραμμή του μετρό θα είναι αρχικά 3,5 λεπτά και σταδιακά, με την ενσωμάτωση και των άλλων 15 νέων συρμών που θα εξυπηρετούν την επέκταση της Καλαμαριάς με πέντε σταθμούς, αυτή θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό. Οι συρμοί είναι κατασκευασμένοι από ανακυκλώσιμα υλικά κατά 92% και σε κάθε έναν από αυτούς, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, θα μπορούν να επιβιβάζονται 465 άτομα (καθήμενοι και όρθιοι).
Το βασικό δίκτυο περιλαμβάνει 13 σταθμούς:
- Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός,
- Δημοκρατίας,
- Βενιζέλου,
- Αγίας Σοφίας,
- Σιντριβάνι,
- Πανεπιστήμιο,
- Παπάφη,
- Ευκλείδης,
- Φλέμινγκ,
- Ανάληψη,
- 25ης Μαρτίου,
- Βούλγαρη και
- Νέα Ελβετία
Ελεύθερη Χρήση του Μετρό
Από την 30η Νοεμβρίου έως την 3η Δεκεμβρίου η μετακίνηση με το μετρό θα είναι δωρεάν.
Εκδοτήρια και Αυτόματα Μηχανήματα
Υπάρχουν 13 εκδοτήρια και συνολικά 104 αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων διανεμημένα σε όλους τους σταθμούς του μετρό.
Η έκδοση και επαναφόρτιση εισιτηρίων γίνεται γρήγορα και εύκολα μέσω των μηχανημάτων, τα οποία δέχονται πληρωμές με μετρητά, χρεωστική ή πιστωτική κάρτα.
Προσωποποίηση Καρτών Μετρό
Στα στελεχωμένα εκδοτήρια της εταιρείας λειτουργίας (THEMA) thessmetro.gr, που βρίσκονται στους σταθμούς του μετρό, θα γίνεται προσωποποίηση καρτών για τους επιβάτες.
Οι ημέρες και ώρες λειτουργίας των εκδοτηρίων θα ανακοινωθούν, εξασφαλίζοντας την άμεση εξυπηρέτηση του κοινού.
Το μετρό Θεσσαλονίκης θέτει νέα πρότυπα στις αστικές μετακινήσεις, συνδυάζοντας καινοτομία και άνεση για τους επιβάτες.
Μέχρι τις 2 τα ξημερώματα θα λειτουργεί το Μετρό Θεσσαλονίκης κάθε Παρασκευή και Σάββατο
Έως τις 2:00 μετά τα μεσάνυχτα θα κινούνται, σύμφωνα με πληροφορίες, οι συρμοί του Μετρό Θεσσαλονίκης κάθε Παρασκευή και Σάββατο, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στους Θεσσαλονικείς -και όχι μόνο-, που θα θέλουν να παραμείνουν μέχρι αργά στο κέντρο, να επιστρέψουν με τον μητροπολιτικό σιδηρόδρομο, αλλά και την ευκαιρία στους… ξενύχτηδες, οι οποίοι θα επιλέγουν να κατηφορίσουν για το ποτό τους, να ξεκινούν πολύ αργά για τη νυχτερινή τους διασκέδαση.
Τις υπόλοιπες ημέρες, δηλαδή Δευτέρα-Τρίτη-Τετάρτη-Πέμπτη-Κυριακή, ο τελευταίος συρμός του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου θα ξεκινά την τελευταία διαδρομή του λίγο μετά τα μεσάνυχτα, στις 00:30.
Όλη την εβδομάδα οι πρώτοι συρμοί θα ξεκινούν τα δρομολόγιά τους στις 5:30 το πρωί.
Τα τελευταία δρομολόγια των συρμών θα αρχίζουν τις διαδρομές τους τόσο από τον σταθμό του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού όσο και από αυτόn της Νέας Ελβετίας. Το ίδιο ισχύει και για τις πρώτες πρωινές διελεύσεις.
Αστική και Περιαστική ζώνη
Τις προηγούμενες ημέρες ο ΟΣΕΘ ανέλυσε με λεπτομέρεια όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζει το επιβατικό κοινό για τις μετακινήσεις του με λεωφορείο και μετρό στη Θεσσαλονίκη από τις 30 Νοεμβρίου. Ο οργανισμός ενημέρωσε για τις ζώνες μετακίνησης των λεωφορείων (αστικές και περιαστικές), τα προϊόντα κομίστρου, ενώ παρείχε και πρακτικές πληροφορίες για την έκδοση εισιτηρίων και καρτών.
Τι χρειάζεται να ξέρω σχετικά με τη διάκριση μεταξύ αστικής και περιαστικής ζώνης
Οι ζώνες μετακίνησης στη Θεσσαλονίκη διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες, με σαφή γεωγραφικό προσδιορισμό των περιοχών που καλύπτουν:
Αστική Ζώνη
Περιλαμβάνει τις κεντρικές και γύρω περιοχές της Θεσσαλονίκης, καθώς και κεντρικούς δήμους.
Συγκεκριμένα, η αστική ζώνη όπως ορίστηκε καλύπτει:
Δήμος Αμπελοκήπων – Μενεμένης
Δήμος Δέλτα (Δημοτική Ενότητα Εχεδώρου)
Δήμος Θερμαϊκού (Δημοτικές Ενότητες Θερμαϊκού και Μηχανιώνας)
Δήμος Θεσσαλονίκης
Δήμος Καλαμαριάς
Δήμος Κορδελιού – Ευόσμου
Δήμος Νεάπολης – Συκεών
Δήμος Παύλου Μελά
Δήμος Πυλαίας – Χορτιάτη
Δήμος Ωραιοκάστρου (Δημοτική Ενότητα Ωραιοκάστρου)
Στην αστική ζώνη ανήκουν οι επιμέρους σταθμοί μετεπιβίβασης: «Ν. Σ. Σταθμός (ΟΣΕ)», «Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων ΚΤΕΛ Μακεδονία», «ΚΤΕΛ Χαλκιδικής», Νέα Ελβετία»,
«Α.Σ. ΙΚΕΑ».
Περιαστική Ζώνη
Αφορά περιοχές που βρίσκονται στα περίχωρα της Θεσσαλονίκης και πιο απομακρυσμένους δήμους.
Οι περιοχές που ανήκουν στην περιαστική ζώνη είναι:
Δήμος Δέλτα (Δημοτικές Ενότητες Χαλάστρας και Αξιού)
Δήμος Θερμαϊκού (Δημοτική Ενότητα Επανομής)
Δήμος Θέρμης
Δήμος Λαγκαδά (Δημοτικές Ενότητες Κορώνειας, Λαγκαδά, Λαχανά και Άσσηρου)
Δήμος Χαλκηδόνας
Δήμος Ωραιοκάστρου (Δημοτικές Ενότητες Καλλιθέας και Μυγδονίας)
Στην περιαστική ζώνη ανήκει ο σταθμός μετεπιβίβασης «Αεροδρόμιο».
Πώς οι ζώνες καθορίζουν τις τιμές εισιτηρίων και τις επιλογές διαδρομών
Η διάκριση μεταξύ αστικής και περιαστικής ζώνης στη Θεσσαλονίκη καθορίζει την τιμολόγηση των εισιτηρίων και τις επιλογές μετακίνησης ανάμεσα στις περιοχές αυτές. Από την 1η Δεκεμβρίου 2024, οι τιμές και τα είδη κομίστρων θα είναι ως εξής:
Τιμές Εισιτηρίων για Κάθε Ζώνη
Αστική Ζώνη:
Βασικό εισιτήριο αστικής ζώνης χρονικής διάρκειας 70 λεπτών: 0,60€.
Πακέτο 10+1 βασικών εισιτηρίων αστικής ζώνης (χρονικής διάρκειας 70 λεπτών/εισιτήριο): 5,80€.
Περιαστική Ζώνη:
Βασικό εισιτήριο περιαστικής ζώνης διάρκειας χρονικής διάρκειας 70 λεπτών: 0,80€.
Πακέτο 10+1 βασικών εισιτηρίων περιαστικής ζώνης (χρονικής διάρκειας 70 λεπτών/εισιτήριο): 7,80€.
Σημείωση: Ο κάτοχος βασικού εισιτηρίου περιαστικής ζώνης (0,80 €) μπορεί να χρησιμοποιήσει το ίδιο εισιτήριο για γραμμές της αστικής ζώνης, εντός χρονικού διαστήματος των 70 λεπτών.
Ειδικές Λεωφορειακές Γραμμές:
Εισιτήριο για γραμμές Αεροδρομίου, express ή πολιτιστικές διαδρομές: 2€ (ανεξαρτήτως ζώνης).
Οι ειδικές λεωφορειακές γραμμές είναι οι Χ1 (αεροδρομίου), Χ2 (αεροδρομίου) και η Πολιτιστική Γραμμή (αρ.50).
Ημερήσιο Εισιτήριο:
Εισιτήριο απεριορίστων διαδρομών διάρκειας 24 ωρών (εξαιρούνται οι ειδικές γραμμές): 2,50€.
Μειωμένο Κόμιστρο
Για τους δικαιούχους μειωμένου κομίστρου (π.χ. φοιτητές, ΑμεΑ, πολύτεκνοι, συνταξιούχοι άνω των 65 ετών, άνεργοι κ.λπ.), οι τιμές καθορίζονται στο 50% της αρχικής τιμής. Εξαίρεση αποτελεί το ημερήσιο εισιτήριο απεριορίστων διαδρομών, για το οποίο δεν προβλέπεται έκπτωση.
Παραδείγματα Μετακινήσεων & Κόστος
Οι παρακάτω περιπτώσεις μετακινήσεων περιγράφουν με σαφήνεια πώς υπολογίζεται το κόστος εισιτηρίου ανάλογα με τη ζώνη που μετακινείται ο επιβάτης.
Μετακίνηση εντός αστικής ζώνης
Και τα δύο άκρα της μετακίνησης βρίσκονται εντός της αστικής ζώνης.
Κόστος: 0,60€.
Μετακίνηση μεταξύ αστικής και περιαστικής ζώνης
Το ένα άκρο της μετακίνησης βρίσκεται εντός της αστικής ζώνης, ενώ το άλλο άκρο βρίσκεται εντός της περιαστικής ζώνης.
Κόστος: 0,80€.
Μετακίνηση εντός περιαστικής ζώνης
Και τα δύο άκρα της μετακίνησης βρίσκονται εντός της περιαστικής ζώνης, ανεξαρτήτως μήκους διαδρομής.
Κόστος: 0,80€.
Μετακίνηση με μετεπιβίβαση (συνολική χρονική διάρκεια έως 1 ώρα και 10 λεπτά με ένα άκρο στην περιαστική ζώνη)
Η διαδρομή περιλαμβάνει τουλάχιστον ένα άκρο μετακίνησης/σημείο μετεπιβίβασης εντός της περιαστικής ζώνης.
Κόστος: 0,80€.
Μετακίνηση με μετεπιβίβαση (συνολική χρονική διάρκεια έως 1 ώρα και 10 λεπτά, όλα τα άκρα εντός αστικής ζώνης)
Όλα τα άκρα της μετακίνησης/σημεία μετεπιβιβάσεων βρίσκονται εντός της αστικής ζώνης.
Κόστος: 0,60€.
Μετακίνηση με ειδικές λεωφορειακές γραμμές
Αφορά μετακινήσεις με τις ειδικές λεωφορειακές γραμμές: Χ1 (αεροδρομίου), Χ2 (αεροδρομίου) και Πολιτιστική Γραμμή (αρ.50).
Κόστος: 2€ (ανεξαρτήτως ζώνης).
H ευελιξία στις τιμές και τις επιλογές μετακίνησης εξυπηρετεί την ομαλή σύνδεση μεταξύ αστικών και περιαστικών περιοχών, διευκολύνοντας την καθημερινότητα των επιβατών.
Πηγή: enikos.gr