Γράφει ο Δημ. Γιακοβής – Αρχιτέκτων Μηχανικός
Στις προτάσεις που έκανε πρόσφατα στην περίφημη πρόταση των Ολλανδών για την Επαρχία Φαρσάλων ο διευθυντής της τεχνικής υπηρεσίας Αναστάσιος Λιαπής έκανε και ένα κάλεσμα σωστά, για συμμετοχή φορέων σε διαβούλευση και έκανε και ορισμένες προτάσεις –παρατηρήσεις για την περιοχή των Φαρσάλων.
Η τεχνική υπηρεσία μπορεί να διοργανώσει μια ημερίδα και όλοι οι φορείς να τοποθετηθούν με προτάσεις, παρατηρήσεις υποστηρικτικές για μια εξεύρεση λύσης για την απειλή μιας νέας φυσικής καταστροφής από νέο πλημμυρικό φαινόμενο στην περιοχή μας.
Θέλω και εγώ με την σειρά μου να επισημάνω κάποια πράγματα από τα κακώς κείμενα – κατασκευές στην περιοχή μας που για διάφορους λόγους λειτουργούν ανασταλτικά στην επιθυμητή αντιπλημμυρική θωράκιση της πόλης των Φαρσάλων όπως:
Η παλαιά Μετρική Σιδηροδρομική γραμμή ΒΕΛΕΣΤΙΝΟ -ΠΑΛΑΙΟΦΑΡΣΑΛΑ (σε αναστολή λειτουργίας εδώ και πολλά χρόνια) τρέχει παράλληλα σχεδόν με τον Ενιπέα από την Βόρεια πλευρά έως την Ρευματιά και με την κατεστραμμένη μεταλλική Γέφυρα (Ιταλική), του Ιταλού Αρχιμηχανικού Εβαρίστο Ντε Κίρικο που την κατασκέυασε το 1884, γεφύρωνε τον Ενιππέα πατώντας σε 3 βάθρα (2 στις άκρες και ένα στη μέση) έχοντας άνοιγμα 25 μέτρα το καθένα.
Μετά την Ρευματιά η σιδ. γραμμή «τρέχει» από την Νότια πλευρά του Ενιπέα και είναι το πρόβλημα της διεξόδου των νερών προς τον Ενιπέα τον οποίο δυστυχώς τα «Φαρσαλινά» νερά αναγκαστικά συναντούν τον Ενιπέα μετά από αρκετα χιλιόμετρα στον Νομό Καρδίτσας, μέσω του Απιδανού.
Πρέπει να δοθεί λύση με παρέμβαση στον ΟΣΕ, έτσι ώστε να γίνουν 2-3 τεχνικά που θα οδηγήσουν τα νερά στον Ενιπέα, χωρίς την επιβάρυνση του Απιδανού απ’ όλα τα αποστραγγιστικά των Φαρσαλων.
Σχετικά με τον Απιδανό –Ταμπάκο που σηκώνει όλο το φορτίο των Φαρσάλων είναι αναποτελεσματική η νέα οδική γέφυρα στον Σταυρό Φαρσάλων (Ενωτική -Παλαιοφάρσαλος), απέναντι από την άλλη Ιταλική του ΟΣΕ (μεταλλική και αυτή στη θέση Χ349884 ,Υ 4354739) με άνοιγμα 10 μέτρα (μονότοξη), ενώ η σύγχρονη από οπλισμένο σκυρόδεμα έχει και μεσόβαθρο στην μέση της κοίτης του Απιδανού (νομίζω είναι η μοναδική στον Απιδανό με 3 βάθρα) στην θέση Χ349862,Υ4354749 .
Το «μπάζωμα» της Νικηταρά την δεκαετία του ’80 δημιούργησε τις «Εγκαταστάσεις» στο Αγροκήπιο, αλλά για την αποστράγγιση των ομβρίων η επιλογή κυκλικού οχετού με μόλις 0,95 εκατοστά εσωτερική διατομή (στο σημείο Χ 361478, Υ 4350108) δεν μπορεί να αντέξει ειδικά σε έντονα πλημμυρικά φορτία. Χρειάζεται παρέμβαση και σε αυτό το σημείο.
Το μπάζωμα του «Μεριά» (δεκαετία 80) στον χώρο που δημιουργήθηκαν το Πολιτιστικό Κέντρο – ΚΑΠΗ – Δασαρχείο και το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής είναι παρεμβάσεις που έγιναν χωρίς την υποστήριξη ικανοποιητικών διεξόδων των ομβρίων μέσω των πολλών Τεχνικών που υπήρχαν κατά μήκος της οδού Βόλου, στην οδό (Έλλης, νυν Ν. Πλαστήρα, στα Γήπεδα 5Χ5 , Κοιμητήριο, παλαιό γήπεδο, Ιωνίας Αγίου Δημητρίου κλπ εγκλωβίζουν τα όμβρια και ακόμη και οι τελευταίες παρεμβάσεις της τωρινής Δημοτικής Αρχής όταν τα νερά είναι επιπέδου ΙΑΝΟΥ & ΝΤΑΝΙΕΛ, δυστυχώς δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν σ αυτά τα φορτία.
Το «Εθνικό Στάδιο» και το «Κλειστό» δυστυχώς είναι εγκλωβισμένα καθώς είναι κατασκευασμένα σε κατώτερη στάθμη ανάμεσα από τον νέο περιφερειακό και το πολιτιστικό και θα είναι πάντα ευάλωτο σε ισχυρές βροχοπτώσεις.
Ας γίνει μια συνάντηση – ημερίδα σχετικά με τα μέτρα που πρέπει σαν Δήμος να προτείνουμε για την αντιπλημμυρική προστασία των Φαρσάλων, είναι επιτακτική ανάγκη να πάρουμε αποφάσεις, ο « κακός» μας ο καιρός μπορεί να μας επισκεφθεί ξανά και τότε δεν θα έχουμε καμιά δικαιολογία να κατηγορούμε δεξιά και αριστερά για το κακό που μας βρήκε.
«Το να μην τα καταφέρουμε ίσως η ιστορία μας το συγχωρέσει το να μη το προσπαθήσουμε δεν συγχωρείται».